Wil jij je website zoekmachine vriendelijk maken?

Optimaliseren kun je leren

Vormgever Monique aan de telefoon

Monique van der Vorm

22 januari 2019, 3 minuten leestijd

Weten of jouw website zoekmachine vriendelijk is? Vraag de website scan aan

Of je nu een bestaande of een nieuwe website hebt. Het optimaliseren van je website om gratis zo hoog mogelijk in Google te komen is altijd een goed idee. Dit heet SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie. Het internet verandert heel snel. De regels voor goede vindbaarheid veranderen daardoor continu.

Delen

Heeft jouw website een goede basis?

Wanneer je website gebouwd is in een systeem, dan mag je ervanuit gaan dat dit systeem alles in zich heeft om je website goed vindbaar te maken. Als het systeem in orde is, dan is het aan jou om alle mogelijkheden te benutten.

Pakkende titels en tussenkopjes

Zorg dat op elke pagina minimaal een pakkende H1 titel staat. Er mag er per pagina maar één van voorkomen. Andere belangrijke titels geef je een H2 of H3 tag. Wanneer je de titels op een rijtje zet, is het de bedoeling dat je een samenvatting van de pagina ziet. Waarvan H1 de belangrijkste is, gevolgd door H2 en H3.

Zoekmachines nemen de H1 titel over. Om te zorgen dat de titel in de zoekmachine niet afgebroken wordt, gebruik je ongeveer 65 tekens. Deze titel vul je aan met een korte wervende uitleg over deze pagina  (meta-description). Hier gebruik je 150-160 tekens. Iets langer kan maar het verschilt per apparaat waarmee je je zoekmachine bekijkt. Bij twijfel check het zelf even in de zoekmachine.

Haal het beste uit je afbeeldingen

Als eerste meest makkelijke punt is er de bestandsnaam. Maak deze zo beschrijvend mogelijk. Dus bijvoorbeeld niet lunchroom.jpg maar lunchroom-in-Ootmarsum.jpg. 

Als tweede zorg je ervoor dat afbeeldingen voorzien zijn van een korte maar beschrijvende alt-tekst. Deze teksten vertellen de zoekmachine waar de afbeelding over gaat, verwerk hier op een natuurlijke manier een zoekwoord in, wanneer mogelijk.

Hoe sneller een website is, hoe beter. Maak afbeeldingen niet groter dan nodig.

Video's optimaliseren

Video's houden de bezoeker op je website bezig. Naast de video op je website te tonen, kun je de video zelf ook optimaliseren. Video's zijn waardevol voor Google en dan met name YouTube video's. YouTube is de grootste zoekmachine na Google. Bijkomend voordeel: YouTube-video's worden getoond in de Google zoekresultaten. Zorg dat je geen andere video's te zien (instelling) krijgt als de video is afgelopen. Dit leidt de bezoeker af, je wil ze tenslotte op jouw website houden. 

  • Begin met de bestandsnaam, gebruik hier je belangrijkste zoekwoorden in. In YouTube stel je je titel in. Zet hier je zoekwoord in, totaal heb je ongveer 55 tekens.
  • Gebruik ongeveer 800 woorden voor je beschrijving. Er toont maar een klein gedeelte, dus zet het belangrijkste vooraan. Ook al zullen bezoekers niet de hele tekst lezen. Je kunt op deze manier al je zoekwoorden verwerken en hier op gevonden worden.
  • Bij tags vul je de relvante zoekwoorden in. Let er op dat dit overeenkomt met de inhoud van je video. En niet zomaar een zoekwoord waar je op gevonden wil worden.

Is je website up-to-date?

Voor de vindbaarheid van je website is het verstandig om regelmatig nieuwe content te plaatsen of aan te passen. Websites waar veel activiteit is, scoren beter dan  websites waar niets verandert.

Ook wanneer een bezoeker lang op je pagina is, waardeert Google dit goed. Zorg voor relevante content die jouw bezoeker wil lezen.

Zorg dat er over je gepraat wordt

Hoe meer je bedrijfsnaam/product genoemd wordt op internet, hoe hoger de ranking. Maar pas op misbruik wordt bestraft. Zorg dat jouw link niet overal geplaatst wordt, maar alleen als deze op die plek relevant is. Zoals in bijvoorbeeld een blog of in social media berichten. Gebruik als uitgangspunt: Wie ben ik? Wat doe ik? Waar zijn jouw klanten?

Plaats op social media berichten met een link naar je website. Als er op social media over je wordt gepraat, is dat sowieso top.

Denk ook aan je vermelding
op Google Mijn Bedrijf, vooral voor
lokale markting is dit een goed idee.

Maak van je website het centrale punt

Verbindt je social media en e-mail nieuwsbrieven met je website. Verwijs in je berichten naar je website, hier zet je het uitgebreide artikel neer. Geef op je website nieuwe informatie en geen kopie van alles wat je al genoemd hebt op andere plekken.

Ebook in 7 stappen naar jouw perfecte website

Wil je meer weten?

Je wil natuurlijk dat je website jouw product of dienst goed verkoopt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Dit proces heb ik samengevat in de pdf 'In 7 stappen naar jouw perfecte website'. In 7 stappen leid ik je door de wereld van website’s. Wanneer je deze doorloopt hoef je niet meer te twijfelen. Je weet dan zeker dat alles wat nodig is op je website staat! Vraag hem snel aan!

Hoi, ik ben Monique al ruim 15 jaar grafisch vormgever & webdesigner

Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.

Anderen bekeken ook

Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud. 

Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.

Vormenbrouwer

Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
06 - 42 49 14 49 
monique@vormenbrouwer.nl

KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring
Algemene Voorwaarden

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.

Sluiten