Monique van der Vorm
2 maart 2021, 7 minuten leestijd
De term landingspagina heb je waarschijnlijk wel eens voorbij horen komen. Maar wat is het precies? Wat heb ik er aan? En misschien nog belangrijker hoe maak je een landingspagina? Dat lees je in dit artikel, eerst even terug naar de basis.
Een landingspagina is een pagina waar je op terecht komt vanuit bijvoorbeeld een advertentie of nadat je op een zoekresultaat hebt geklikt. Eigenlijk is iedere pagina waar je op terecht komt een landingspagina. Daarom zorg je er dan ook voor dat elke pagina op je website maar één call-to-action heeft. Wat is het dat je wil dat de bezoeker van jouw pagina doet?
Het doel van een landingspagina is conversie (een aankoop of inschrijving). Je begeleid de bezoeker naar de call-to-action. Door pagina’s die heel dicht op het moment van inschrijven of kopen zitten te optimaliseren zorg je voor meer conversies.
Er zijn verschillende soorten landingspagina’s, daarom een een aantal voorbeelden:
Vaak is een landingspagina niet terug te vinden in een menu omdat hij speciaal gemaakt is voor bezoekers die op een advertentie hebben geklikt. Een landingspagina maak je niet om beter vindbaar te zijn. Daar kun je beter blogs of artikelen voor gebruiken waarin je links plaatst naar je verkooppagina.
Het doel van je landingspagina is uiteindelijk nieuwe klanten. Bezoekers komen op de pagina via advertenties of via zoekresultaten. Het ontwerp van de landingspagina moet op één onderdeel focussen en herkenbaar zijn vanuit die advertentie waar je bezoeker op geklikt heeft.
De inhoud en de boodschap van een pagina zijn alleen relevant voor bezoekers als hij die meteen begrijpt. Maak er daarom een duidelijk verhaal van met een opvallende call-to-action, want daar gaat het op de landingspagina uiteindelijk om.
De gemiddelde bezoeker maakt binnen enkele seconden de beslissing om het product of dienst te kopen. Alle informatie die hij in dit tijdsbestek ontvangt en verwerkt, beïnvloedt zijn oriëntatie en aankoopbeslissing.
80% leest alleen je titel
Bij je landingspagina is de titel dus het belangrijkst. Een pakkende titel vertelt de bezoekers wat je doet en wat jij doet voor hen. Een goede titel maakt bezoekers nieuwsgierig en betrokken.
Voorkom afleiding
Op een landingspagina verwijder je elke vorm van afleiding. Laat daarom bijvoorbeeld je menu, social media buttons, zijbalk, footer en links in de tekst achterwege. Je wil ze juist op deze pagina houden.
Afhankelijk van de hoogte van de drempel van je product maak je een kortere of juiste een wat langere landingspagina. Heb je een gratis product dan hoef je geen hele lange pagina te maken. Heb je een duurder product dan kun je je voorstellen dat bezoekers meer bezwaren hebben en die neem je dan weg door een langere (uitgebreidere) pagina te maken. Zorg er wel voor dat het zo opgebouwd is dat je niet de hele pagina hoeft te lezen.
Overtuig de bezoeker met concrete voordelen, dus geen lijst met specificaties. Geef meer achtergrondinformatie, referenties, reviews en voorbeelden. Maar hou het kort. Gebruik in plaats van lappen tekst, korte opsommingen.
Header met een duidelijke call-to-action
Met een landingspagina gaan potentiële klanten over tot actie. Een goed geformuleerde boodschap geeft de bezoeker een oplossing. Als de tekst direct aanspreekt, voelt de bezoeker zich begrepen. De bezoeker raakt geïnteresseerd en nieuwsgierig en wil meer over het product of dienst weten. De landingspagina moedigt de bezoeker aan, om te kopen of zijn e-mailadres achter te laten. Je call-to-action moet vertellen wat je bezoeker ontvangt.
Met een aansprekende landingspagina eis je de volle aandacht op van de bezoeker. Bezoekers raken nog meer betrokken als je video’s gebruikt om producten en diensten uit te leggen. Ik hoef jou niet te vertellen als je ook nog eens zelf zichtbaar bent in die video dat dat nog meer aanspreekt.
Zodra een landingspagina onderdeel van een campagne is, moet het succes regelmatig gecontroleerd worden. Door een A/B test kom je er achter wat het beste werkt voor jouw landingspagina. Van optimaliseren kun je leren.
Vergeet de mobiele gebruikers niet
Veel bezoekers zullen je landingspagina vanaf hun tablet of telefoon bekijken. Zorg er dus voor dat de landingspagina zowel op een klein scherm als op een desktop goed werkt. Het logo, de titel, je call-to-action en een eventuele opsomming moeten in één keer zichtbaar zijn op het kleine scherm.
Je hebt natuurlijk verschillende soorten landingspagina’s, aan alle pagina’s hangt een ander prijskaartje. Maar ik geef je een idee. Stel je wil een online event organiseren maar je hebt geen website. Hoe ga je daar dan mee om, wat zijn de opties?
De volgende vraag kreeg ik binnen van Maartje:
- - - -
Ik zoek een grafisch ontwerper/webbouwer (dacht meteen aan jou) die voor ons Netwerk VS 1ste lijn (dat is een landelijk netwerk van Verpleegkundig Specialisten) op korte termijn een uitnodiging kan ontwerpen met een aanmeldpagina voor een online event. Het gaat erom dat er maximaal 50 deelnemers zijn die één centrale inleiding en workshop volgen en daarna één workshop mogen kiezen (uit 5).
Het lastige is dat we géén website hebben, alleen een online platform. We kunnen hier geen pagina op bouwen dus. Ik dacht, misschien een vrijwel volledig afgeschermde pagina van maken op mijn eigen website? Geeft dat nadelen denk je? Of zie jij nog andere opties?
- - - -
Afhankelijk van wat het doel is van die landingspagina heb je meerdere opties. Die licht ik hieronder toe.
Dit is een preview van de landingspagina voor VS1stelijn gemaakt in Mach3Blocks
Stel je hebt zelf een website die je gebruikt voor iets anders dan kun je natuurlijk prima een verborgen landingspagina maken. Die je alleen kunt bezoeken als je de link hebt. In het voorbeeld van Maartje hierboven gaat het om een intern event dat georganiseerd wordt zonder commerciële belangen. Dit is een eenmalig iets, dus tijdelijk.
Haar bezwaar was of het niet gek is dat op de website van een ‘commercieel’ bedrijf dit event staat. Nou denk ik als je als lid een mail krijgt met een uitnodiging dat het niet zo heel veel uitmaakt wat er in de adresbalk van je browser staat. Om dit te ondervangen hebben we in de footer van de pagina vermeld dat er geen sponsoren of commerciële belangen zijn. Dat gaat uiteraard niet alleen over de url van de website maar ook over de inhoud van de workshop.
Voordelen van een verborgen landingspagina op een andere website
Nadelen van een verborgen landingspagina op een andere website
Niet iedereen heeft een websitesysteem waar je alle vrijheid hebt om de vormgeving van je landingspagina aan te passen. Bij een landingspagina wil je juist kunnen spelen met je volgorde en makkelijk de vormgeving kunnen aanpassen. Hiervoor heb je speciale tools.
Nou ben ik van mening dat je hoe dan ook een websitesysteem moet hebben wat flexibel is. Waar je geen technische zorgen over hebt en dat ook nog betaalbaar is. Dus heb je dat nog niet is dit misschien het moment om over te stappen naar zo’n websitesysteem. Dan hou je alles lekker overzichtelijk bij elkaar.
Wil je dat nou niet dan zijn er bijvoorbeeld de volgende tools:
Voordelen van een landingspagina tool
Nadelen van een landingspagina tool
Als er een systeem is waar je voor weinig geld heel veel mee kunt dan is het Mach3Blocks. Mach3Blocks is een volwaardig websitesyssteem dat continu doorontwikkeld wordt en steeds meer functionaliteiten krijgt.
Voor een vast bedrag per maand heb je een flexibele website die zo aangepast kan worden in welke stijl je maar wil. Daarnaast is het websitesysteem super snel en geoptimaliseerd voor Google.
Naast je gewone website in Mach3Blocks kun je ook kiezen voor een tijdelijke website die per maand opzegbaar is, bijvoorbeeld geschikt voor landingspagina’s. Of als tussen oplossing.
En ik hoor je nu denken maar wat kost dat dan? Dat valt dus reuze mee, Betaal je voor een heel jaar dan kost dat €9,95 per maand en wil je per maand op kunnen zeggen dan is dat €14,95. Prijzen zijn exclusief BTW.
Voordelen van een landingspagina op je eigen (tijdelijke) website
Nadelen van een landingspagina op je eigen (tijdelijke) website
Wil je aan de slag met het maken van effectieve landingspagina's voor jouw verkooppagina's of je opt-in pagina's? Door middel van de juiste opbouw van je landingspagina wordt het ook echt een succes.
Het is geen geheim dat ik dat doe met Mach3Blocks. Check hier hoe jij dat ook kan doen!
Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.
Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud.
Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.
Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
06 - 42 49 14 49
monique@vormenbrouwer.nl
KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring
Algemene Voorwaarden
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.