Monique van der Vorm
20 mei 2020, 9 minuten leestijd
Je website moet onderhanden genomen worden. Je weet het wel, maar het moet nodig gebeuren. Waar kijk je naar als je je website aanpast? Hoe optimaliseer je je website voor Google? Wat is wel handig en wat helemaal niet. Ontdek het met de 20 tips.
Kijk eens met PageSpeed Insights waar jij je website sneller kunt maken. En dan doel ik op de afbeeldingen. Er van uitgaande dat je naast het kiezen van het snelste systeem voor je website geen technische invloed hebt op je website.
Lees hier hoe je je afbeeldingen kan verkleinen.
Metatags tellen niet mee voor je vindbaarheid. Hoe vaak er op geklikt wordt wel. Overtuig jij met je metateksten?
Voor de meta titel heb je 50-60 tekens. Voor de meta omschrijving ongeveer 160 tekens, op mobiel zie je er maar 120. Zijn van al je pagina’s de meta titel en omschrijving ingevuld? Benut jij alle ruimte? Of zou je nog meer kunnen overtuigen?
Door je meta-teksten in te vullen bepaal je hoe je zichtbaar in bent in Google
Heb je wel bezoekers op je website? En waar kijken ze naar? Check het met Google Analitycs:
Niets is zo vervelend als je op een website komt en er staat oude informatie. Dat komt niet erg professioneel over. Denk aan:
Met Google Search Console kun je zien via welke urls bezoekers op je 404-pagina (pagina niet gevonden) zijn gekomen. Zo kun je dus zien waar ze eigenlijk heen wilden. Kun je deze misschien oplossen door een 301-redirect in te stellen?
Bij welke zoekwoorden toont Google jou?
Je kunt in Google Search Console ook zien bij welke zoekwoorden Google jou toont. Je ziet dan ook of er op jouw pagina geklikt is. Zijn dit de zoekwoorden waarbij je getoond wil worden? Zo ja, wat zou je kunnen verbeteren aan je pagina zodat mensen wel op jouw link klikken?
Met Google Search Console kun je belangrijke fouten in je website opsporen.
Waar zoeken mensen op? Geen vaktermen dus.
Geef je antwoord op de meest gestelde vragen?
Kijk eens bij de suggesties die Google geeft als je een zoekwoord intypt. Kijk ook eens naar synoniemen. Kom je opvallende dingen tegen?
Bij meer dan 8 menu-items (producten/diensten) plaats je algemene zaken (home, over ons, contact en nieuws) in een los ander menu.
Heb je nog meer items die je kwijt wil? Zoals service, referenties, werkwijze, cases, team, vacatures, partners of nieuws? Vraag je bij elk item af, of dit iets algemeens is bijvoorbeeld voor de footer onderaan je pagina. Of kan het onderwerp op een andere pagina terugkomen? Denk vanuit je bezoeker. Wat wil je bezoeker lezen. Wat zoekt jouw bezoeker?
Items die over hetzelfde onderwerp gaan, kunnen eventueel in het submenu, het uitklapmenu. Maar in de basis is het less is more.
Het is gebruikelijk om voor algemene informatie naar de onderkant van de pagina te scrollen. Als die informatie daar niet staat, moeten mensen zoeken. We maken het de gebruiker zo makkelijk mogelijk, anders zijn ze snel weer weg. En dat wil je natuurlijk niet. Wat staat er in de footer?
Of valt alles op? Zijn je pagina’s goed opgebouwd?
Maak makkelijk leesbare pagina’s. Veel mensen lezen niet maar scannen.
Het mag echt persoonlijker. Mensen doen zaken met mensen. Waar kan je op letten?
Wie zit er achter deze website? Waarom doet deze website dit? Wat heb ik eraan? Geef antwoord op deze vragen op de ‘Over mij/ons pagina’. Denk vanuit de bezoeker, wat heeft die er aan? Vertel kort en krachtig wat je de bezoeker biedt, waarom je dat doet en wie je bent. Gebruik dit om de bezoeker te overtuigen dat jij de juiste persoon bent.
Vertel wat jouw product/dienst voor jou betekent. Onderbouw je verhaal met feiten en voorbeelden. Zo wordt het nog sterker. Laat zien dat er echte mensen achter je website zitten, ja ook in beeld. En maak het niet groter dan het is. Werk je alleen, gebruik dan gewoon ik. Wees gewoon eerlijk.
Vertel niet zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen met testimonials. Of laat zien voor welke klanten je al gewerkt hebt. Bijvoorbeeld met ‘Deze mensen gingen je al voor’.
Noem jij je foto ‘Foto1.jpg’ of ‘Schermafbeelding 2019-07-10 om 20.20.08’? Pas dan de bestandsnaam aan voordat je ze upload naar je website. Dit helpt voor de vindbaarheid van je website. Maak deze zo beschrijvend mogelijk. Dus bijvoorbeeld niet lunchroom.jpg maar lunchroom-in-Ootmarsum.jpg.
Zorg ervoor dat afbeeldingen voorzien zijn van een korte maar beschrijvende alt-tekst. Deze teksten vertellen de zoekmachine waar de afbeelding over gaat, verwerk hier als het relevant is op een natuurlijke manier een zoekwoord in.
Dus als je een afbeelding upload op je website, vul dan gelijk de alt-tekst (omschrijving) in. Geef in een goedlopende zin aan wat de foto laat zien.
Hoe sneller een website is, hoe beter. Om te zorgen dat afbeeldingen snel laden gebruik je niet te grote afbeeldingen.
Vaak letten we hier heel erg op als je een nieuwe website hebt, maar versloft dit als je gedurende de tijd steeds nieuwe inhoud voor je website maakt.
Denk aan je bestandsnaam en alt-tekst.
Haal meer uit je YouTube video’s:
Kies niet hetzelfde zoekwoord per pagina, anders concurreer je tegen jezelf. Check met de suggesties van Google of dit een goed woord is. Kom je relevante suggesties tegen? Verwerk deze dan nog in je pagina. Kijk ook eens naar synoniemen.
Laat dit woord op een prettige, leesbare manier terugkomen in je titels, (meta) teksten, url,’s bestandsnamen en alt teksten. Overdrijf het niet.
Maak gebruik van interne links (binnen je eigen website):
Denk groter dan alleen je website:
Plaats niet alleen tekst op je website. Zeker als je langere artikelen hebt dan kun je je pagina veel spannender maken door verschillende media te gebruiken. Je zorgt ervoor dat de lezer zijn aandacht erbij houdt, waardoor ze langer op je pagina blijven. Dat is weer goed voor je ranking in Google. De media die je toevoegt kun je ook weer optimaliseren voor de Google. Dus een win-win situatie.
Als je alleen je titels en tussenkopje opschrijft is het dan een logisch verhaal? Krijg je dan een samenvatting van de pagina? Zorg dat op elke pagina minimaal een pakkende H1 titel staat. Er mag er per pagina maar één van voorkomen.
Andere belangrijke titels geef je een H2 of H3 tag. Wanneer je de titels op een rijtje zet, is het de bedoeling dat je een samenvatting van de pagina ziet. Waarvan H1 de belangrijkste is, gevolgd door H2 en H3.
Waarom doe je dit?
De meeste mensen lezen niet. Duidelijke koppen, korte teksten en opsommingen zorgen ervoor dat je bezoeker de pagina op hoofdlijnen kan scannen. Dit zorgt ervoor dat ze eerder getriggerd worden om toch te lezen.
Waarom zou ik een blog of artikel schrijven?
Ik heb voor mezelf inmiddels een hele lijst aan onderwerpen waar ik nog iets over wil schrijven en als het einde inzicht komt dan ga ik weer even brainstormen.
Hoe meer je schrijft hoe meer ideeën je hebt. Het starten is dus het moeilijkst omdat je niet goed weet waar je moet beginnen.
Zo kan je het er altijd even bij pakken als je met je website aan de slag gaat?
Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.
Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud.
Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.
Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
06 - 42 49 14 49
monique@vormenbrouwer.nl
KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring
Algemene Voorwaarden
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.