20 tips om je website te optimaliseren

Wat kun je zelf doen?

Vormgever Monique aan de telefoon

Monique van der Vorm

20 mei 2020, 9 minuten leestijd

Zorg dat je website snel laad, gebruik niet te grote afbeeldingen

Je weet het wel, maar het moet nodig gebeuren. Je website moet onderhanden genomen worden. Maar waar kijk je naar als je je website aanpast? Hoe optimaliseer je je website voor Google? Wat is wel handig en wat helemaal niet. Ontdek het met de 20 tips.

Delen

1. Maak je website sneller

Kijk eens met PageSpeed Insights waar jij je website sneller kunt maken. En dan doel ik op de afbeeldingen. Er van uitgaande dat je naast het kiezen van het snelste systeem voor je website geen technische invloed hebt op je website.

Lees hier hoe je je afbeeldingen kan verkleinen.

2. Overtuig met je meta teksten

Metatags tellen niet mee voor je vindbaarheid. Hoe vaak er op geklikt wordt wel. Overtuig jij met je metateksten?

Voor de meta titel heb je 50-60 tekens. Voor de meta omschrijving ongeveer 160 tekens, op mobiel zie je er maar 120. Zijn van al je pagina’s de meta titel en omschrijving ingevuld? Benut jij alle ruimte? Of zou je nog meer kunnen overtuigen?

    Door je meta-teksten in te vullen bepaal je hoe je zichtbaar in bent in Google

    3. Analyseer je website met Google Analytics

    Heb je wel bezoekers op je website? En waar kijken ze naar? Check het met Google Analitycs:

    • Welke pagina’s worden goed bekeken?
    • En welke juist helemaal niet?
    • Met welke zoekwoorden komen ze bij jou terecht?
    • Welk pad hebben ze gelopen?
    • Welke pagina’s hebben ze bezocht?

    4. Pas oude informatie aan

    Niets is zo vervelend als je op een website komt en er staat oude informatie. Dat komt niet erg professioneel over. Denk aan:

    • Wij zijn gesloten met kerst, in de zomer…
    • Of nieuwsberichten op de homepage van 3 jaar geleden.
    • Kloppen je openingstijden nog?
    • Staan er misschien acties of prijzen op je website die niet meer kloppen?

    5. Maak een persoonlijke 404-pagina

    Met Google Search Console kun je zien via welke urls bezoekers op je 404-pagina (pagina niet gevonden) zijn gekomen. Zo kun je dus zien waar ze eigenlijk heen wilden. Kun je deze misschien oplossen door een 301-redirect in te stellen?

    Bij welke zoekwoorden toont Google jou?
    Je kunt in Google Search Console ook zien bij welke zoekwoorden Google jou toont. Je ziet dan ook of er op jouw pagina geklikt is. Zijn dit de zoekwoorden waarbij je getoond wil worden? Zo ja, wat zou je kunnen verbeteren aan je pagina zodat mensen wel op jouw link klikken?

    Met Google Search Console spoor je belangrijke fouten in je website op

    Met Google Search Console kun je belangrijke fouten in je website opsporen.

    6. Verbeter je bestaande pagina’s op basis van een zoekwoorden onderzoek

    Waar zoeken mensen op? Geen vaktermen dus.
    Geef je antwoord op de meest gestelde vragen?

    Kijk eens bij de suggesties die Google geeft als je een zoekwoord intypt. Kijk ook eens naar synoniemen. Kom je opvallende dingen tegen?

      7. Zie je aan je menu waar je website over gaat?

      Bij meer dan 8 menu-items (producten/diensten) plaats je algemene zaken (home, over ons, contact en nieuws) in een los ander menu.

      Heb je nog meer items die je kwijt wil? Zoals service, referenties, werkwijze, cases, team, vacatures, partners of nieuws? Vraag je bij elk item af, of dit iets algemeens is bijvoorbeeld voor de footer onderaan je pagina. Of kan het onderwerp op een andere pagina terugkomen? Denk vanuit je bezoeker. Wat wil je bezoeker lezen. Wat zoekt jouw bezoeker?

      Items die over hetzelfde onderwerp gaan, kunnen eventueel in het submenu, het uitklapmenu. Maar in de basis is het less is more.

      8. Staat de belangrijke informatie in je footer?

      Het is gebruikelijk om voor algemene informatie naar de onderkant van de pagina te scrollen. Als die informatie daar niet staat, moeten mensen zoeken. We maken het de gebruiker zo makkelijk mogelijk, anders zijn ze snel weer weg. En dat wil je natuurlijk niet. Wat staat er in de footer?

      • Algemene gegevens: adres, telefoonnummer en e-mailadres.
      • Links naar je social media.
      • De belangrijkste links van je website.
      • Je algemene voorwaarden en privacy verklaring.
      • Jouw USP’s, wat maakt jouw uniek, waarom jij?
      • Heb je een webshop? Denk dan ook aan het vermelden van verzendkosten, bezorgtijden en een link naar de klantenservice.
      • Bij grote hoofdmenu’s kun je de link naar de over ons/mij pagina in de footer plaatsen.
      • Link om je aan te melden voor de nieuwsbrief of weggever.
      • Laatste berichten van je blog/nieuws.

      9. Is jouw website duidelijk?

      Of valt alles op? Zijn je pagina’s goed opgebouwd?

      • Start met je kernboodschap.
      • Focus op het probleem i.p.v. jouw product of dienst.
      • Gebruik social bewijskracht (testimonials, mensen die je voor gingen).
      • Sluit persoonlijk af.

      Maak makkelijk leesbare pagina’s. Veel mensen lezen niet maar scannen.

      • Zorg voor duidelijke titels en tussenkoppen.
      • Maak gebruik van opsommingen.
      • Maak alinea’s van 3 tot 4 regels, zorg voor voldoende witregels.
      • Geef het antwoord al in de eerste alinea, daarna ga je verdiepen.
      • Gebruik geen vaktaal, maar termen waar jouw klanten op zoeken.
      • Zorg voor voldoende ruimte voor afbeeldingen of video’s.
      • Kies 1 ding (call-to-action) waar je de aandacht op wil vestigen. Wat wil jij dat de bezoeker doet?
      Als je zelf je website maakt, moet je veel kiezen en wat is de juiste keuze?

      10. Kan het wat persoonlijker, laat jij jezelf zien?

      Het mag echt persoonlijker. Mensen doen zaken met mensen. Waar kan je op letten?

      • Vertel het verhaal vanuit jezelf.
      • Spreek je bezoekers aan met je en jij.
      • Vertel een persoonlijk verhaal.
      • Geef een kijkje achter de schermen.
      • Vertel hoe je bezoekers kunt helpen.
      • Gebruik een leuke of grappige foto.
      • Voeg testimonials toe, als ze meerwaarde bieden.

      11. Geeft je ‘Over ons' pagina antwoord op de belangrijkste vragen?

      Wie zit er achter deze website? Waarom doet deze website dit? Wat heb ik eraan? Geef antwoord op deze vragen op de ‘Over mij/ons pagina’. Denk vanuit de bezoeker, wat heeft die er aan? Vertel kort en krachtig wat je de bezoeker biedt, waarom je dat doet en wie je bent. Gebruik dit om de bezoeker te overtuigen dat jij de juiste persoon bent.

      Vertel wat jouw product/dienst voor jou betekent. Onderbouw je verhaal met feiten en voorbeelden. Zo wordt het nog sterker. Laat zien dat er echte mensen achter je website zitten, ja ook in beeld. En maak het niet groter dan het is. Werk je alleen, gebruik dan gewoon ik. Wees gewoon eerlijk.

      Vertel niet zelf hoe goed je bent, maar laat anderen dat doen met testimonials. Of laat zien voor welke klanten je al gewerkt hebt. Bijvoorbeeld met ‘Deze mensen gingen je al voor’.

      12. Optimaliseer afbeeldingen: formaat, bestandsnaam en alt-tekst

      Noem jij je foto ‘Foto1.jpg’ of ‘Schermafbeelding 2019-07-10 om 20.20.08’? Pas dan de bestandsnaam aan voordat je ze upload naar je website. Dit helpt voor de vindbaarheid van je website. Maak deze zo beschrijvend mogelijk. Dus bijvoorbeeld niet lunchroom.jpg maar lunchroom-in-Ootmarsum.jpg.

      Zorg ervoor dat afbeeldingen voorzien zijn van een korte maar beschrijvende alt-tekst. Deze teksten vertellen de zoekmachine waar de afbeelding over gaat, verwerk hier als het relevant is op een natuurlijke manier een zoekwoord in.

      Dus als je een afbeelding upload op je website, vul dan gelijk de alt-tekst (omschrijving) in. Geef in een goedlopende zin aan wat de foto laat zien.

      Hoe sneller een website is, hoe beter. Om te zorgen dat afbeeldingen snel laden gebruik je niet te grote afbeeldingen.

      Vaak letten we hier heel erg op als je een nieuwe website hebt, maar versloft dit als je gedurende de tijd steeds nieuwe inhoud voor je website maakt.

      Optimaliseer je afbeeldingen door de bestandsnaam en alt-tekst goed te gebruiken

      Denk aan je bestandsnaam en alt-tekst.

      13. Optimaliseer je YouTube video’s

      Haal meer uit je YouTube video’s:

      • Optimaliseer de bestandsnaam van je video.
      • Kies een goede pakkende titel.
      • Begin je omschrijving met een link naar een artikel op je website waar de video ook in staat. Daarna volgt de omschrijving, die moet niet helemaal gelijk zijn aan je blog, maak een unieke omschrijving.
      • Vul een aantal tags in, gebruik er niet meer dan 10.
      • Voeg ondertiteling toe. Pas bijvoorbeeld de automatische ondertiteling aan. Zo krijgt YouTube bevestiging van wat je zegt en dat gebruiken ze weer in de zoekresultaten.

      14. Kies voor elke pagina één zoekwoord

      Kies niet hetzelfde zoekwoord per pagina, anders concurreer je tegen jezelf. Check met de suggesties van Google of dit een goed woord is. Kom je relevante suggesties tegen? Verwerk deze dan nog in je pagina. Kijk ook eens naar synoniemen.

      Laat dit woord op een prettige, leesbare manier terugkomen in je titels, (meta) teksten, url,’s bestandsnamen en alt teksten. Overdrijf het niet.

      15. Maak van je website een spinnenweb met interne links

      Maak gebruik van interne links (binnen je eigen website):

      • Denk aan een kruimelpad.
      • Maak klikbare inhoudsopgaven bij langere artikelen.
      • Doe onderaan een artikel suggesties naar andere artikelen.
      • Of maak een simpele link in een tekst.

      Denk groter dan alleen je website:

      • Plaats ook relevante links naar andere websites.
      • Verwijs zowel van je social media naar je website als andersom.
      • Denk ook aan links in je e-mail nieuwsbrief naar het hele artikel op je website.
      • Of een link in je e-mail handtekening naar bijvoorbeeld je weggever.

      16. Kan je je website spannender? 

      Plaats niet alleen tekst op je website. Zeker als je langere artikelen hebt dan kun je je pagina veel spannender maken door verschillende media te gebruiken. Je zorgt ervoor dat de lezer zijn aandacht erbij houdt, waardoor ze langer op je pagina blijven. Dat is weer goed voor je ranking in Google. De media die je toevoegt kun je ook weer optimaliseren voor de Google. Dus een win-win situatie.

      • Gebruik verschillende afbeeldingen.
      • Voeg een video toe.
      • Kun je een podcast opnemen en toevoegen?
      • Maak gebruik van reactievelden. Hoe meer interactie er is, hoe waardevoller Google je artikel vind (kan ook op social media). Je artikel kan op deze manier ook weer actueel worden als er een nieuwe reactie is geplaatst.
      • Bied een download aan bijvoorbeeld: ’Download het werkblad’.
      Ondertseun je tekst met relevante afbeeldingen

      17. Zijn je blogs goed opgebouwd?

      • Start met een pakkende titel.
      • Begin de blog met een plaatje, dat maakt mensen nieuwsgierig.
      • Schrijf alinea’s van 3 tot 4 regels. Plaats daarna een witregel. De meeste mensen scannen in plaats van lezen.
      • Maak het visueel aantrekkelijk met tussenkoppen.
      • Gebruik (genummerde) opsommingen.
      • Onderbreek je tekst met een qoute.
      • Plaats relevante afbeeldingen.
      • Voeg een video toe.
      • Onderaan het artikel kun je suggesties doen voor artikelen die ook interessant zijn.
      • Plaats social media deel buttons.
      • Als er reacties zijn, reageer dan. Laat zien dat je persoonlijk reageert, trouwe lezers stellen dan in het vervolg eerder vragen.
      • Vergeet de call-to-action niet!

      18. Zorg dat je titels en tussenkopjes een samenvatting van de pagina zijn

      Als je alleen je titels en tussenkopje opschrijft is het dan een logisch verhaal? Krijg je dan een samenvatting van de pagina? Zorg dat op elke pagina minimaal een pakkende H1 titel staat. Er mag er per pagina maar één van voorkomen.

      Andere belangrijke titels geef je een H2 of H3 tag. Wanneer je de titels op een rijtje zet, is het de bedoeling dat je een samenvatting van de pagina ziet. Waarvan H1 de belangrijkste is, gevolgd door H2 en H3.

      Waarom doe je dit?
      De meeste mensen lezen niet. Duidelijke koppen, korte teksten en opsommingen zorgen ervoor dat je bezoeker de pagina op hoofdlijnen kan scannen. Dit zorgt ervoor dat ze eerder getriggerd worden om toch te lezen.

      19. Maak je website waardevoller met blogs

      Waarom zou ik een blog of artikel schrijven?

      • Hoe meer waarde je geeft hoe meer je terug krijgt.
      • Het is goed voor je zoekmachine optimalisatie, het geeft je de kans antwoord te geven op vragen die bezoekers hebben.
      • Zie het als een vaste marketingtaak in je bedrijf, bepaal een haalbare frequentie bijvoorbeeld 1 x per week/per maand.
      • Gebruik het als creatieve uitlaatklep.
      • Doordat je meer vertelt, heb je sneller interactie met je doelgroep. Je krijgt reacties en maakt contact.
      • Je blijft zelf ontwikkelen.

      Ik heb voor mezelf inmiddels een hele lijst aan onderwerpen waar ik nog iets over wil schrijven en als het einde inzicht komt dan ga ik weer even brainstormen.

      Maak je website waardevoller met een blog

      20. Hoe kom je aan inspiratie voor het schrijven van social media berichten, blogs of artikelen?

      Hoe meer je schrijft hoe meer ideeën je hebt. Het starten is dus het moeilijkst omdat je niet goed weet waar je moet beginnen.

      • Ga een half uurtje zitten en schrijf alle vragen op waarop jij het antwoord weet. Elke vraag is de titel van een bericht. De vragen die jij opschrijft zijn waarschijnlijk ook de vragen die zoekers hebben.
      • Gebruik Google Suggest, typ een onderwerp in Google en bekijk de suggesties en kijk of je daarover kunt schrijven.
      • Speel in op actualiteiten, schrijf bijvoorbeeld over nieuwe ontwikkelingen in jouw vak.
      • Of kijk eens op een inhaakkalender. Bedenk welke onderwerpen iets met jou of je vak te maken hebben en grijp die aan om er iets over te schrijven.
      • Welke vragen stellen jouw bestaande klanten aan jou? Schrijf daar iets over. Je kunt de link naar het artikel in het vervolg als je die vraag krijgt delen. Of je website verbeteren door het antwoord op de vraag te logisch te verwerken in jouw website.
      20 tips om je website up-to-date te houden

      Wil jij deze 20 tips ontvangen als ebook?

      Zo kan je het er altijd even bij pakken als je met je website aan de slag gaat? 

      Hoi, ik ben Monique al ruim 15 jaar grafisch vormgever & webdesigner

      Ik help ondernemers, met oog voor detail op een vaak verrassende manier, met het maken van heldere ontwerpen met sterke inhoud. Kortom, ik kom tot de essentie. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.

      Anderen bekeken ook

      Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud. 

      Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.

      Vormenbrouwer

      Villapark 27, 7631 BG Ootmarsum
      06 - 42 49 14 49 
      monique@vormenbrouwer.nl

      KvK nr: 73604569
      BTW nr: NL001630905B65
      Privacyverklaring

      Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.

      Sluiten