Social media in plaats van een website,
is dat een goed idee?

Website als verlengstuk van je social media

Vormgever Monique aan de telefoon

Monique van der Vorm

13 april 2020, 4 minuten leestijd

Social mida in plaats van een website, is dat slim?

Zeg eens eerlijk, neem jij gelijk contact met iemand op via social media? Of kijk je altijd eerst even op de website? Precies, dat dacht ik al... daarom laat ik je in dit artikel zien wat de toegevoegde waarde van een website is.

Delen

Waarom kiezen mensen voor social media?

  • Je bent net voor jezelf begonnen en weet nog niet precies wat je gaat doen.
  • Je vindt een website onnodig in jouw branche.
  • Je bent al actief op social media.
  • Je hebt voor langere tijd vaste opdrachtgevers, je hoeft geen tijd te besteden aan acquisitie.
  • Je bent druk en hebt geen tijd om een website te bouwen.
  • Je vindt het laten maken van een website te duur.

Waarom is een eigen website zo belangrijk?

Je kunt offline en online klanten werven. Online is met name interessant als mensen jouw zoeken. Meestal zoeken opdrachtgevers eerst op diverse platformen en websites naar een geschikt(e) persoon/bedrijf. Daarom is online vindbaarheid belangrijk.

Veel startende zzp’ers gebruiken social media in plaats van een website. Denk aan alleen een Instagram account, Facebook pagina of LinkedIn profiel. Het is natuurlijk een stuk professioneler als je vervolgens doorklikt naar jouw website voor meer informatie.

    Een website als back-up

    Als je nog niet precies weet wat je gaat doen, is het toch goed om iets over jezelf en jouw vaardigheden te schrijven. Een website kan je altijd wijzigen.

    Als je voor vaste opdrachtgevers werkt, is het altijd goed om website als back-up te hebben. Stel je voor dat je opdrachtgever ineens voor iemand anders kiest, de branche veranderd, of jij van branche verandert, dat kan natuurlijk ook. Zorg dat je te vinden bent en tussen de zoekresultaten van potentiële opdrachtgevers verschijnt.

    Als je alleen op social media te vinden bent. Wat doe je dan als bepaalde social media ineens minder populair worden? Heb je dan al je  content voor niets gemaakt? Gebruik social media als verlengstuk van je website. Met social media heb je een groot bereik en heb je toegang tot veel potentiële opdrachtgevers. Het is professioneel als je vervolgens linkt naar jouw website. Zie je website als een spinnenweb. Deel juist de content van je website op social media. 

    Jouw webiste in de vorm en inhoud die jij wil

    Elk social media platform heeft zijn eigen voordelen, maar jij wil jezelf van je beste kant laten zien zonder beperkingen. Social media is een mooie aanvulling op je website om contact te maken met jouw doelgroep.

    Naast het voordeel dat je op je website jouw eigen huisstijl kan laten zien, zit je met een website niet vast aan algoritmes en regels die continu veranderen. Via Google Analytics kun je jouw hele website analyseren en vervolgens optimaliseren. Op social media zijn de mogelijkheden voor het optimaliseren van je social media voor Google beperkt.

    Geen tijd om een website te maken?

    Bedenk dat alle informatie die je toont op je website er voor kan zorgen dat je minder tijd kwijt bent aan mailen of bellen. Door op je website antwoord te geven op de vragen die klanten aan je stellen, zorg je ervoor dat er vooraf zo min mogelijk onduidelijkheden zijn. Door bijvoorbeeld richtprijzen te communiceren weten potentiële klanten al waar ze aan toe zijn. Over sommige onderwerpen kun je blogs schrijven. De link naar die blog kun je delen op social media of in een mail als er een vraag over is. Zo bespaar je tijd.

    Maak van jouw website meer dan een visitekaartje

    Een website is meer dan een digitaal visitekaartje. Je laat zien wie jij bent en waar je goed in bent. Een website geeft jou ook de mogelijkheid om gemaakt werk, voorbeelden en ervaringen te laten zien. Anders dan een visitekaartje, laat je potentiële opdrachtgevers zien wat jou uniek maakt en dat jij geschikt bent voor de opdracht!

      Social media als verlengstuk van je  website

      Conclusie social media of toch ook een eigen website?

      • Een eigen website geeft een professioneel beeld.
      • Met een eigen website heb je geen probleem als een social media platform uit de mode raakt’, de belangrijke content heb je ook nog op je website staan.
      • Een website geef je vorm en inhoud die je zelf wil daarnaast kun je dit analyseren en optimaliseren zodat je steeds meer uit je website haalt.
      • De inhoud voor je website maken kost tijd, als je dat slim doet levert dat tijd op.
      • Je website is meer dan een visitekaartje, laat zien wat je kan en wat jou uniek maakt.
      Monique van der Vorm

      Hoi, ik ben Monique al ruim 15 jaar grafisch vormgever & webdesigner

      Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.

      Anderen bekeken ook

      Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud. 

      Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.

      Vormenbrouwer

      Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
      06 - 42 49 14 49 
      monique@vormenbrouwer.nl

      KvK nr: 73604569
      BTW nr: NL001630905B65
      Privacyverklaring
      Algemene Voorwaarden

      Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.

      Sluiten