Monique van der Vorm
6 mei 2020, 5 minuten leestijd
Tussen wat jij wil vertellen en wat de bezoeker van jouw website wil weten, zit maar een kleine overlapping. Deze overlapping is relevante content. Relevante content is niet alles publiceren wat je weet.
De basis van relevante content is dat het woord, of beter nog woorden, waar jouw bezoeker op zoekt, op de pagina moet staan. Je maakt het onderscheid door je niet te richten op één zoekwoord maar op zogenaamde longtail zoekwoorden. Dit is een zoekterm die uit meer dan drie woorden bestaat.
In dit artikel vertel ik meer over:
Verdiep je in je doelgroepen.
Doe navraag en leef je in.
Er zijn verschillende soorten content, het beste is om allerlei soorten content te maken. Dit moet in balans zijn. Uiteraard is er ook content die bij meerdere types passen. Je maakt niet alleen content voor je website maar ook voor social media of e-mailnieuwsbrieven.
Onderbreek je tekst met verschillende soorten media op in plaats van een lange lap tekst. Zo zorg je ervoor dat mensen hun aandacht erbij houden. Daarnaast zegt een afbeelding vaak meer dan 1.000 woorden.
Je kunt je content rijker maken door:
Je kunt hele mooie foto's plaatsen op je website. Ze hebben alleen waarde wanneer ze jouw tekst ondersteunen. Zeker als de beelden 'echt' en persoonlijk zijn creëer je een vertrouwelijke sfeer. Filmpjes werken zelfs nog beter dan een afbeelding, het houdt de bezoeker bezig op je website. Een relevante afbeelding krijgt een betere ranking. Daarom is het beter om algemene stockfoto’s te vermijden.
Je kunt niet zomaar foto’s van internet gebruiken. De maker van een foto heeft auteursrechten over de foto. Dit houdt in dat alleen diegene beslist wat er met de foto mag gebeuren. Als je een foto van iemand wil gebruiken, dan heb je hier toestemming voor nodig.
Je kunt in Google op afbeeldingen zoeken en dan krijg je overzichtelijk verschillende beelden te zien. Dit is ontzettend verleidelijk. Maar deze beelden mag je niet zomaar gebruiken zonder toestemming van de fotograaf.
Nu is er een optie als je op afbeeldingen in Google zoekt. Dan klik je op ‘Tools’ en vervolgens bij gebruiksrechten kies je voor ‘Gelabeld voor hergebruik, inclusief aanpassing’.
Als je denkt dat ze er niet achterkomen dan heb je het mis! Je kunt in Google heel makkelijk ‘soort gelijke beelden’ zoeken. Er zijn fotografen die regelmatig het internet afspeuren naar websites waar mensen hun beelden gebruiken.
Overigens is dit een handige optie om uit te zoeken als je eigenlijk niet meer weet waar je afbeelding ook al weer vandaan kwam. Dan klik je op Zoeken op afbeelding, het camera icoontje in de zoekbalk. Dan heb je vervolgens twee opties een ‘Afbeeldings-URL plakken’ of een ‘Afbeelding uploaden’. Google gaat vervolgens kijken naar vergelijkbare afbeeldingen.
Als het mogelijk is, kan je beter je eigen foto’s gebruiken. Deze zijn uniek en de auteursrechten zijn van jezelf.
Geef je bedrijf een gezicht. Dan bedoel ik niet foto’s van je bedrijfspand, als je dat hebt prima. Maar laat ook de mensen zien. Maak bijvoorbeeld foto’s of een filmpje van hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Bedenk dat de website moet uitstralen wie jij bent.
Je kunt ook illustraties gebruiken om ingewikkelde informatie visueel te maken. Denk aan infographics of icoontjes. Het wordt er niet alleen mooier, maar ook een duidelijker van. Het leuke van illustraties is dat je de kleuren en vormen kan afstemmen op je huisstijl.
Er zijn ook online tools die je kunt gebruiken om je eigen infographics of foto’s met tekst erop te maken. Denk bijvoorbeeld aan Canva of Vecteezy. Maar wil je echt iets bijzonders kies dan voor een op maat gemaakte illustratie. Bijvoorbeeld op deze pagina maar op mijn hele website staan veel op maat gemaakte illustraties. Wil jij dat ook? Laat het me dan weten.
Er zijn veel website die stockfoto’s aanbieden. Voor deze foto’s betaal je en vervolgens mag je die gebruiken. Je kiest dan uit een uitgebreid aanbod, waar je vast de foto vindt die je zoekt. Een betaalbare optie is bijvoorbeeld: Shutterstock.
Naast betaalde stockfoto’s zijn er ook websites met gratis stockfoto’s. Bedenk alleen wel dat je niet de enige bent. Maar als een afbeelding de tekst ondersteund dan kun je bijvoorbeeld gratis foto’s downloaden op Pexels, Pixabay of Unsplash.
Dit is de basis is van relevante content. Weet je wat nu het belangrijkste is? Dat je het gaat doen. Dat je niet alleen blijft denken maar gewoon ergens gaat beginnen. Een website is nooit af. Het hoeft niet perfect, perfect is eng en nep. Maak het menselijk. Maak het eigen. Wees jezelf. Het belangrijkste is dat je denkt vanuit je bezoeker. En niet vanuit jezelf. Voeg je meerwaarde toe. Wat onderscheidt jou van de rest? Wat maakt jou uniek?
Een zoekmachine vriendelijke website met relevante content is goud waard. Geen idee waar je moet beginnen als je nog helemaal geen website hebt? Lees dan de tips in een webite in 7 stappen.
Je wil natuurlijk dat je website jouw product of dienst goed verkoopt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?
Dit proces heb ik samengevat in de pdf 'In 7 stappen naar jouw perfecte website'. In 7 stappen leid ik je door de wereld van website’s. Wanneer je deze doorloopt hoef je niet meer te twijfelen. Je weet dan zeker dat alles wat nodig is op je website staat! Vraag hem snel aan!
Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.
Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud.
Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.
Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
06 - 42 49 14 49
monique@vormenbrouwer.nl
KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring
Algemene Voorwaarden
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.