Monique van der Vorm
Laatste update 12 november 2020, 5 minuten leestijd
Metatags tellen niet mee voor je vindbaarheid. Hoe vaak er op geklikt wordt wel. Als je lager rankt dan jouw concurrent, maar mensen klikken vaker op jouw zoekresultaat dan draait Google jullie, als je relevanter bent, waarschijnlijk om.
Om hoger te scoren in Google is waardevolle content veel belangrijker dan goede meta titles en descriptions. Relevante content waar bezoekers iets aan hebben. Zorg in ieder geval dat je pagina, maar ook je hele website, uit relevante content bestaan.
Meta tags zijn korte aanwijzingen voor de zoekmachine, ze vertellen waar jouw pagina over gaat. Je hebt de meta title, de meta description en de meta keywords.
Bij de zoekresultaten in Google zie je per pagina de meta titel in het blauw (of paars als je er op geklikt hebt) en eronder in het grijs een korte omschrijving (meta description) van wat er op die pagina te vinden is.
Meta keywords tellen niet meer mee voor je vindbaarheid in Google en er is niemand die het ziet. Soms hebben ze nog wel een functie binnen het CMS systeem wat je voor je website gebruikt om berichten te categoriseren.
Met de meta titel geef je de pagina in 50-60 tekens een naam. Deze staat bovenaan in je venster of tabblad en is te vinden als titel bij de Google. Geef een natuurlijke naam aan de pagina waarin je in een paar woorden duidelijk zegt waar de pagina over gaat. Voor je naamsbekendheid is het slim om de bedrijfsnaam hier ook in te noemen. Als je meta titel te lang is wordt de rest van de tekst afgebroken met puntjes...
Zoals je hier ziet wordt de omschrijving afgebroken met ...
De meta description is een korte wervende tekst van 2 tot 3 regels om de bezoeker te vertellen wat ze op de pagina kunnen vinden. Geef per pagina een heldere en relevante beschrijving.
De lengte van de meta description is op een desktop ongeveer 160 tekens en op mobiel maar 120 tekens. Maak een pakkende wervende zin, die niet te lang is, anders breekt Google hem af en zie je puntjes …
Als de omschrijving overeen komt met de inhoud van de pagina, dan neemt Google dat meestal over. Dat hangt af van de zoekterm waar iemand op zoekt en hoe relevant je omschrijving hierbij is. Als Google je meta-omschrijving niet overneemt, dan worden vaak de eerste 1 tot 2 zinnen van je pagina getoond.
Plaats je actuele berichten met een datum vooraan in het artikel? Dan zet Google vaak de datum voor de meta-description. Beperk je in dan tot 135 tekens.
Metatags tellen dus niet mee voor je vindbaarheid, maar hoevaak er op geklikt wordt wel. Rank jij lager dan jouw concurrent, maar klikken mensen vaker op jouw zoekresultaat dan draait Google jullie, als je relevanter bent, waarschijnlijk om.
De meta titel en omschrijving gebruik je dus om de zoeker te overtuigen op jouw zoekresultaat te klikken. Schrijf dus een korte wervende omschrijving.
Vaak als je een nieuwe website hebt, ben je heel druk bezig om het zo goed mogelijk te doen. Je vult netjes alle metatags in. Maar iets wat vaak vergeten wordt zijn de meta teksten invullen als je een nieuwe pagina aanmaakt.
Dus hoe zat het ook alweer?
Meestal maak ik eerst mijn pagina en als ik klaar ben vul ik de meta titel en de meta omschrijving in. Ik weet namelijk nog niet altijd precies wat er op de pagina komt. Als je het op deze manier doet vergeet dan niet de meta teksten in te vullen als je klaar bent met de pagina.
Hoe gaat dat dan?
Klik op het tandwieltje van de pagina. Bij de paginainstellingen kun je onder Vindbaarheid de meta titel en meta omschrijving invullen.
Standaard neemt Mach3Blocks de ‘Pagina naam’ over als meta titel (die is dan lichtgrijs te zien). Omdat je vaak nog ruimte over hebt, zou ik de titel altijd nog specifieker maken. Geef elke pagina een unieke titel, voorkom dubbele titels.
Gebruik voor de meta titel 50 tot 60 tekens. Mach3Blocks zet automatisch de naam van je website achter de meta titel. Hou daar rekening mee. Wil je dat niet, dan kun je dat aanpassen. Dit stel je in op websiteniveau en niet op paginaniveau. Klik op ‘Instellingen’ (tandwieltje) en vink het ‘Meta titel verbergen’ aan.
Dan heb je de meta omschrijving. Hier vertel je in 160 tekens de bezoeker wat je op de pagina kan vinden. Door de meta omschrijving van een pagina in te vullen is het voor bezoekers duidelijk waar het artikel over gaat. Zo klikken mensen sneller en scoor je uiteindelijk steeds beter in Google. Schrijf het actief zodat zoekers eerder klikken.
Spoor mensen aan. Verplaats je in de bezoeker. Welk probleem los je op? Waarvoor moeten ze bij jou zijn? Val op door je te onderscheiden. Wat maakt jou uniek? Benoem dat! Bijvoorbeeld: ‘Bekijk het uitgebreide aanbod’, of ‘Download het gratis ebook’. Je spoort de bezoeker aan en je maakt duidelijk wat ze op de pagina gaan vinden. Sluit de omschrijving aan bij de inhoud van de pagina. Anders zijn bezoekers zo weer weg. Vertel de lezer wat ze kunnen vinden en doen op jouw pagina.
Meta trefwoorden tellen inmiddels niet meer mee voor je vindbaarheid en in Google is er niemand die het ziet. De zoekwoorden staan namelijk in de broncode van je pagina. Je kunt ze dus weglaten.
Als je het plaatje van de voorvertoning van jouw link in een social media bericht wil beïnvloeden kies dan bij ‘Afbeelding’ het beeld wat je wil tonen in de Open Graph.
Blijkbaar ben je druk met je website bezig. Ik heb speciaal voor jou 20 tips gebundeld om nog meer uit je website te halen!
Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.
Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud.
Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.
Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
06 - 42 49 14 49
monique@vormenbrouwer.nl
KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring
Algemene Voorwaarden
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.