Welk effect hebben meta-titles en meta descriptions op de resultaten in de zoekmachine?

De zin van meta tags

Welk effect hebben meta-titles en meta descriptions op de resultaten in de zoekmachine?

Om hoger te scoren in Google is waardevolle content veel belangrijker dan goede meta titles en descriptions. Relevante content waar bezoekers iets aan hebben. Zorg in ieder geval dat je pagina, maar ook je hele website, uit relevante content bestaan. Je titel en je omschrijving zijn er om zoekers te overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken.

De metatags tellen niet mee voor je vindbaarheid. Hoe vaak er op geklikt wordt wel. Als je lager rankt dan jouw concurrent maar mensen klikken meer op jouw zoekresultaat dan draait Google jullie, als je relevanter bent, waarschijnlijk om.

Wat zijn meta tags?

Meta tags zijn korte aanwijzingen voor de zoekmachine, ze vertellen waarover jouw pagina gaat. Bij de zoekresultaten in Google zie je per pagina de titel in het blauw (of paars als je er op geklikt hebt), een url in het groen en in het grijs een korte omschrijving.

    Wat is de functie van een meta title?

    Met de meta titel geef je de pagina in 50-60 tekens een naam. Deze staat bovenaan in je venster of tabblad en is te vinden als titel bij de Google. Geef een natuurlijke naam aan de pagina waarin je in een paar woorden duidelijk zegt waar de pagina over gaat. Voor je naamsbekendheid is het slim om de bedrijfsnaam hier ook in te noemen.

      Is de meta description belangrijk voor SEO?

      De meta description is een korte wervende tekst van 2 tot 3 regels om de bezoeker te vertellen wat ze op de pagina kunnen vinden. Geef per pagina een heldere en relevante beschrijving.

      Als de omschrijving overeen komt met de inhoud van de pagina, dan neemt Google dat meestal over. Dat hangt af van de zoekterm waar iemand op zoekt en hoe relevant je omschrijving hierbij is. Als Google je meta-omschrijving niet overneemt, dan worden vaak de eerste 1 tot 2 zinnen van je pagina getoond.

      De lengte van de meta description is op een desktop ongeveer 160 tekens en op mobiel maar 120 tekens. Maak een pakkende wervende zin, die niet te lang is, anders breekt Google hem af en zie je puntjes …

      Plaats je actuele berichten met een datum vooraan in het artikel? Dan zet Google vaak de datum voor de meta-description. Beperk je in dan tot 135 tekens.

        Als je meta omschrijving te lang is breekt Google deze tekst af met puntjes

        Zoals je hier ziet wordt de omschrijving afgebroken met ...

        Optimaliseer je meta omschrijving met de volgende tips:

        • Door in jouw tekst zoektermen te verwerken, vergroot je de kans dat je artikel gelezen wordt.
        • Verwerk maximaal 1 tot 2 relevante zoekwoorden per pagina in je omschrijving. Als iemand op die term zoekt, laat Google dat dik gedrukt zien. Mensen klikken dan eerder. Maar overdrijf het niet, het moet vooral prettig leesbaar zijn. Google begrijpt synoniemen, dus kies het zoekwoord dat jij en je klanten het meeste gebruiken.
        • Een goede manier om je meta descriptions te verbeteren is kijken in Google. De meeste mensen klikken op één van vier bovenste resultaten. Door de resultaten van concurrenten te bestuderen kom je vaak op goede ideeën. Maar let op, hou het relevant.
        • Update regelmatig oude artikelen en voeg een zin aan het begin van de pagina toe: laatste update (nieuwe datum). Dit pikt Google op en actuele informatie verschijnt vaak hoger. Zo krijgen bezoekers niet de indruk dat je website verouderd is.

          Meta titel en meta omschrijving instellen in Blockwise

          Vaak als je een nieuwe website hebt, ben je heel druk bezig om het zo goed mogelijk te doen. Je vult netjes alle metatags in. Maar iets wat vaak vergeten wordt zijn de meta teksten invullen als je een nieuwe pagina aanmaakt.

          Dus hoe zat het ook alweer?
          Meestal maak ik eerst mijn pagina en als ik klaar ben vul ik de meta titel en de meta omschrijving in. Ik weet namelijk nog niet altijd precies wat er op de pagina komt. Als je het op deze manier doet vergeet dan niet de meta teksten in te vullen als je klaar bent met de pagina.

          Hoe gaat dat dan?

          Klik op het tandwieltje van de pagina. Bij de paginainstellingen kun je onder Vindbaarheid de meta titel en meta omschrijving invullen.

            Meta titel en meta omschrijving instellen in Blockwise

            Standaard neemt Blockwise de ‘Pagina naam’ over als meta titel (die is dan lichtgrijs te zien). Omdat je vaak nog ruimte over hebt, zou ik de titel altijd nog specifieker maken. Geef elke pagina een unieke titel, voorkom dubbele titels.

            Gebruik voor de meta titel 50 tot 60 tekens. Blockwise zet automatisch de naam van je website achter de meta titel. Hou daar rekening mee. Wil je dat niet, dan kun je dat aanpassen. Dit stel je in op websiteniveau en niet op paginaniveau. Klik op ‘Instellingen’ (tandwieltje) en vink het ‘Meta titel verbergen’ aan.

            Dan heb je de meta omschrijving. Hier vertel je in 160 tekens de bezoeker wat je op de pagina kan vinden. Door de meta omschrijving van een pagina in te vullen is het voor bezoekers duidelijk waar het artikel over gaat. Zo klikken mensen sneller en scoor je uiteindelijk steeds beter in Google. Schrijf het actief zodat zoekers eerder klikken.

            Spoor mensen aan. Verplaats je in de bezoeker. Welk probleem los je op? Waarvoor moeten ze bij jou zijn? Val op door je te onderscheiden. Wat maakt jou uniek? Benoem dat! Bijvoorbeeld: ‘Bekijk het uitgebreide aanbod’, of ‘Download het gratis ebook’. Je spoort de bezoeker aan en je maakt duidelijk wat ze op de pagina gaan vinden. Sluit de omschrijving aan bij de inhoud van de pagina. Anders zijn bezoekers zo weer weg. Vertel de lezer wat ze kunnen vinden en doen op jouw pagina.

            Meta trefwoorden tellen niet meer mee voor je vindbaarheid en in de Google is er niemand die het ziet. De zoekwoorden staan namelijk in de broncode van je pagina. Het invullen van zoekwoorden of meta keywords draagt inmiddels niet meer bij aan je vindbaarheid. Je kunt ze dus weglaten.

            Als je de voorvertoning in Social Media wil beïnvloeden kies dan bij ‘Afbeelding’ het beeld wat je wil tonen in de Open Graph.

              Vormgever Monique aan de telefoon

              Vind jij dit artikel interressant?

              Zijn er onderwerpen waar je meer van wil weten? Of kan ik je ergens mee helpen? 

              Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én multimedia vormgever die met oog voor detail,  op een vaak verrassende manier, ontwerpen weer simpel maakt. Kortom, ik kom tot de essentie.

              Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een passend advies.

              Vormenbrouwer

              Villapark 27, 7631 BG Ootmarsum
              06 - 42 49 14 49 
              monique@vormenbrouwer.nl

              KvK nr: 73604569
              BTW nr: NL001630905B65
              Privacyverklaring

              Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.

              Sluiten