Hoe bepaal je de juiste menustructuur?

Maak je website beter vindbaar met een duidelijk menu

Vormgever Monique aan de telefoon

Monique van der Vorm

29 juli 2019, 2 minuten leestijd

Hoe bepaal je je menustructuur?

Wat is de beste menustructuur voor jouw website? Simpel gezegd begin met home, daarna je producten of diensten, dan over ons/mij en sluit af met contact. Elk item in het menu moet vertellen wat je daar vind. Je menu draagt bij aan de zoekresultaten in Google. Het is een verlengstuk van je SEO.

Delen

Maak het dus zo specifiek mogelijk. Aan het menu moet je kunnen zien wat voor website het is en waar ik moet zijn om de informatie te vinden die ik zoek.

Leg de focus op dat wat jij het wil verkopen. Verhuis items die minder belangrijk zijn naar een submenu. Maak het specifiek en niet te breed. IS er veel concurrentie op jouw product of dienst? Kijk eens wat jouw onderscheid van de rest. Verwerk dat in je menu.

Bij meer dan 8 menu-items (producten/diensten) plaats je algemene zaken (home, over ons, contact en nieuws) in een los ander menu.  Heb je nog meer items die je kwijt wil? Zoals service, referenties, werkwijze, cases, team, vacatures, partners of nieuws?

Vraag je bij elk item af, of dit iets algemeens is bijvoorbeeld voor de footer, onderaan je pagina. Of kan het onderwerp op een andere pagina terugkomen? Denk vanuit je bezoeker. Wat wil je bezoeker lezen. Wat zoekt jouw bezoeker?

Items die over hetzelfde onderwerp gaan, kunnen eventueel in een submenu, het uitklapmenu. Maar in de basis is het less is more. Ideaal gezien moet je bezoeker in 3 klikken op de plaats van bestemming zijn.

Gebruik het hamburger menu
alleen voor mobiele apparaten!

Waarom een footer?

Voor de bezoeker van jouw website is het handig om een footer te hebben. Er is namelijk wat informatie die over het algemeen in de footer staat. Wanneer de bezoeker zoekt naar deze informatie scrollt die naar de onderkant van je pagina. En als de informatie daar niet staat, dan moeten ze zoeken. We willen het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken, anders zijn ze snel weer weg. En dat wil je natuurlijk niet.

Wat staat er in de footer?

  • Algemene gegevens: adres, telefoonnummer en e-mailadres.
  • Links naar je social media
  • De belangrijkste links van je website
  • Je algemene voorwaarden en privacy verklaring
  • Jouw USP’s, wat maakt jouw uniek, waarom jij?
  • Heb je een webshop? Denk dan ook aan het vermelden van verzendkosten, bezorgtijden en een link naar de klantenservice.
  • Bij grote hoofdmenu’s kun je de link naar de over ons/mij pagina in de footer plaatsen
  • Link om je aan te melden voor de nieuwsbrief of weggever
  • Laatste berichten van je blog/nieuws.
Ebook in 7 stappen naar jouw perfecte website

Wil je meer weten?

Je wil natuurlijk dat je website jouw product of dienst goed verkoopt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Dit proces heb ik samengevat in de pdf 'In 7 stappen naar jouw perfecte website'. In 7 stappen leid ik je door de wereld van website’s. Wanneer je deze doorloopt hoef je niet meer te twijfelen. Je weet dan zeker dat alles wat nodig is op je website staat! Vraag hem snel aan!

Hoi, ik ben Monique al ruim 15 jaar grafisch vormgever & webdesigner

Ik help ondernemers, met oog voor detail op een vaak verrassende manier, met het maken van heldere ontwerpen met sterke inhoud. Kortom, ik kom tot de essentie. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.

Anderen bekeken ook

Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud. 

Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.

Vormenbrouwer

Villapark 27, 7631 BG Ootmarsum
06 - 42 49 14 49 
monique@vormenbrouwer.nl

KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.

Sluiten