Hoe bepaal je de juiste menustructuur?

Maak je website beter vindbaar met een duidelijk menu

Vormgever Monique aan de telefoon

Monique van der Vorm

Laatste update 20 mei 2021, 4 minuten leestijd

Hoe bepaal je je menustructuur?

Wat is de beste menustructuur voor jouw website? Simpel gezegd begin met home, daarna je producten of diensten, dan over ons/mij en sluit af met contact. Elk item in het menu moet vertellen wat je daar vind. Je menu draagt bij aan de zoekresultaten in Google. Het is een verlengstuk van je SEO.

Delen

Wat is de beste menustructuur voor jouw website?

Aan het menu moet je kunnen zien wat voor website het is en waar ik moet zijn om de informatie te vinden die ik zoek. Maak het zo specifiek mogelijk. Leg de focus op dat wat jij het wil verkopen. Verhuis items die minder belangrijk zijn naar een submenu. Maak het specifiek en niet te breed. Is er veel concurrentie op jouw product of dienst? Kijk eens wat jouw onderscheid van de rest. Verwerk dat in je menu.

Bij meer dan 8 menu-items (producten/diensten) plaats je algemene zaken (home, over ons, contact en nieuws) in een los ander menu.  Heb je nog meer items die je kwijt wil? Zoals service, referenties, werkwijze, cases, team, vacatures, partners of nieuws? Vraag je bij elk item af, of dit iets algemeens is bijvoorbeeld voor de footer, onderaan je pagina. Of kan het onderwerp op een andere pagina terugkomen? Denk vanuit je bezoeker. Wat wil je bezoeker lezen? Wat zoekt jouw bezoeker?

Gebruik het hamburger menu
alleen voor mobiele apparaten!

Kies je voor een kort of een uitgebreid menu?

In de basis is het less is more. Maar het allerbelangrijkst is dat het duidelijk is. Items die over hetzelfde onderwerp gaan, kunnen eventueel in een submenu, het uitklapmenu.  Ideaal gezien moet je bezoeker in 3 klikken op de plaats van bestemming zijn.

Zoals ik hierboven al vertelde hou voor je menu maximaal 8 hoofditems aan. Heb je meer items verplaats algemene items dan naar je footer. Heb je nog steeds te veel? Bijvoorbeeld als je een webwinkel hebt. Denk dan eens aan een los extra menu wat je bijvoorbeeld kleiner bovenaan je pagina zet. Het belangrijkste is dat je hoofdmenu laat zien wat je op de website kan vinden. Je zet er dus het liefst je producten/diensten in.

Het doel van je menu is dat mensen gemakkelijk vinden wat ze zoeken. Ze komen op je website en beslissen in enkele seconden of ze goed zitten. Als ze zich dan door je menu heen moeten worstelen dan ben je ze waarschijnlijk al weer kwijt.

Ze zijn er wel website met van de mega menu’s, maar je vind daar waarschijnlijk altijd een x-aantal categorieën zodat je niet het hele menu door hoeft. Als je het zelf moeilijk vind om tot maximaal 8 hoofditems te komen dan kun je je voorstellen dat ook een bezoeker geen idee heeft waar die moet zijn.

Het is dus essentieel om te kiezen of je website logisch in te delen. Door slim te rubriceren voorkom je een doolhof en je kan altijd nog van de ene naar de andere pagina doorverwijzen. Want uiteindelijk is je website als het goed is een spinnenweb en kun je op meerdere manieren op dezelfde plek uitkomen. 

Vertelt jouw menu wat je doet?

Naast dat je moet kiezen hoe je je menu indeelt is het geven van de juiste naam aan je menu-items ook heel belangrijk. Denk niet te veel in vaktaal maar Google eens op jouw product of dienst en kijk naar de suggesties die Google geeft. Die suggesties zijn gebaseerd op waar andere ‘echte’ mensen naar zoeken. Doe er dus je voordeel mee.

Als jij je menu-items op een rijtje zet vertelt dat wat je op jouw website kan vinden? 

Waarom een footer?

Voor de bezoeker van jouw website is het handig om een footer te hebben. Er is namelijk wat informatie die over het algemeen in de footer staat. Wanneer de bezoeker zoekt naar deze informatie scrollt die naar de onderkant van je pagina. En als de informatie daar niet staat, dan moeten ze zoeken. We willen het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken, anders zijn ze snel weer weg. En dat wil je natuurlijk niet.

Wat staat er in de footer?

  • Algemene contact gegevens: adres, telefoonnummer en e-mailadres.
  • Links naar je social media
  • De belangrijkste links van je website
  • Je algemene voorwaarden en privacy verklaring
  • Jouw USP’s, wat maakt jouw uniek, waarom jij?
  • Heb je een webshop? Denk dan ook aan het vermelden van verzendkosten, bezorgtijden en een link naar de klantenservice.
  • Bij grote hoofdmenu’s kun je de link naar de over ons/mij pagina in de footer plaatsen
  • Link om je aan te melden voor de nieuwsbrief of weggever
  • Laatste berichten van je blog/nieuws.
Ebook in 7 stappen naar jouw perfecte website

Wil je meer weten?

Je wil natuurlijk dat je website jouw product of dienst goed verkoopt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Dit proces heb ik samengevat in de pdf 'In 7 stappen naar jouw perfecte website'. In 7 stappen leid ik je door de wereld van website’s. Wanneer je deze doorloopt hoef je niet meer te twijfelen. Je weet dan zeker dat alles wat nodig is op je website staat! Vraag hem snel aan!

Monique van der Vorm

Hoi, ik ben Monique al ruim 15 jaar grafisch vormgever & webdesigner

Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.

Anderen bekeken ook

Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud. 

Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.

Vormenbrouwer

Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
06 - 42 49 14 49 
monique@vormenbrouwer.nl

KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring
Algemene Voorwaarden

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.

Sluiten