Monique van der Vorm
Laatste update 12 november 2020, 4 minuten leestijd
Oké een (nieuwe) website! Maar waar moet je beginnen? Je wil natuurlijk dat je website jouw product of dienst goed verkoopt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? In 7 stappen leid ik je door de wereld van website’s. Wanneer je deze doorloopt hoef je niet meer te twijfelen. Je weet dan zeker dat alles wat nodig is op je website staat!
Oké je hebt een (nieuwe) website nodig. Vraag je eerst af: Wat is het doel van je website. Voor wie is de website? En waarom komen ze op jouw webiste? Denk hierbij niet vanuit jezelf. Maar vanuit de bezoeker van jouw website. Waar zoeken ze op? Wat willen ze graag weten. Beschrijf alleen de relevante content. Dus niet wat jij allemaal aan je bezoeker wil vertellen.
Ik start altijd met de navigatie. Begin met home, daarna je producten of diensten, dan over ons/mij en sluit af met contact. Heb je nog meer items die je kwijt wil? Zoals service, referenties, werkwijze, cases, team, vacatures, partners of nieuws?
Vraag je bij elk item af, of dit iets algemeens is bijvoorbeeld voor de footer (onderkant van je website). Kan het onderwerp op een andere pagina terugkomen? Denk vanuit je bezoeker. Wat wil je bezoeker lezen. Wat zoekt jouw bezoeker?
Bij meer dan 8 menu-items (producten/diensten) plaats je algemene zaken (home, over ons, contact en nieuws) in een los ander menu.
Zet in het midden van een vel papier de naam van een menu-item en zet alle onderwerpen die hier mee te maken hebben om heen. Klopt de naam nog steeds bij de inhoud die je opgeschreven hebt? Werk al deze items uit tot een unieke tekst. Bepaal de volgorde van belangrijkheid. En bekijk kritisch of dit is wat jouw bezoeker wil lezen. Doe dit voor elk menu-item wat je bedacht hebt.
Je kunt hele mooie foto's plaatsen op je website. Ze hebben alleen waarde wanneer ze jouw tekst ondersteunen. Zeker als de beelden 'echt' en persoonlijk zijn creëer je een vertrouwelijke sfeer. Filmpjes werken zelfs nog beter dan een afbeelding, het houdt de bezoeker bezig op je website.
Vergeet als algemene content je privacyverklaring en algemene voorwaarden niet!
Het beste is om te kiezen voor je bedrijfsnaam. Wanneer jouw klanten jou al kennen vinden ze automatisch je website. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je kiest voor een website voor een merk/product. Maak het niet te ingewikkeld. Wanneer je een naam hebt waarbij de kans is dat mensen deze verkeerd typen registreer dan van deze varianten ook de domeinnaam. Deze kun je allemaal doorverwijzen naar de domeinnaam die jij bedoelde.
Afhankelijk voor wie je website is, is het slim om jouw domeinnaam ook als meerdere extenties te registreren (bijvoorbeeld .com). Heb je een Duitse site? Ga dan voor de .de variant. Landextensies zijn zeer belangrijk. Gebruik geen andere rare extensies. Heb je een naam gekozen, check dan of deze naam nog beschikbaar is. Dat kan bijvoorbeeld bij SIDN of via Whois maar ook bij elk bedrijf waar je domeinnamen kunt registreren.
Wil je meer weten? Lees dan mijn blog Waar let je op bij een domeinnaam?
Als je alle inhoud voor de website hebt verzameld, gaan we je website maken. Uiteraard kun je later zelf teksten en foto's wijzigen. Een website is eigenlijk nooit af ;).
Wanneer de website gebouwd is, komt het testen. Ik gebruik expres het woord testen want het gaat namelijk niet allemaal over inhoud. Het gaat ook om functie. Probeer alle knoppen, links en test contactformulieren. Doe alsof je een bezoeker bent. Met je eigen inlog pas je teksten en beelden zelf aan. Wanneer er technisch dingen niet kloppen, nemen we dat samen door. Daarna zetten we de puntjes op de i.
Bij een bestaande website verwijs ik oude links met een 301 redirect naar de juiste plek op de nieuwe website. Zo zorg je dat oude zoekresultaten niet verloren gaan aan meldingen als: pagina niet gevonden.
Afhankelijk van het gekozen systeem zet je zelf, of zet ik, de website online. Hou er rekening mee dat het tot 24-uur kan duren voordat de website overal zichtbaar is. Laat het dus niet op het laatste moment aankomen, wanneer er een harde deadline is.
Om te zorgen dat zoekmachines je website als veilig beoordelen heb je een SSL certificaat nodig. Dit zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen jouw website en de browser van de bezoeker van jouw website.
Het resultaat: de URL van je website begint met HTTPS en er staat een slotje in de adresbalk van je internetbrowser. Afhankelijk van het type website zijn er bijpassende certificaten.
Nadat de website online staat,
regel ik nog wat technische dingen
(Google Analytics, uploaden sitemap).
Wanneer je website klaar is, komt de volgende stap: up-to-date houden. Voor de vindbaarheid van je website is het verstandig om regelmatig nieuwe content te plaatsen of aan te passen.
De techniek rondom de vindbaarheid van websites verandert snel. Wanneer je regelmatig je website aanpast, voorkom je dat je te ver achterloopt. Benut jij alle mogelijkheden om je website zo zoekmachine-vriendelijk als mogelijk te maken?
Voor een uitgebreidere uitleg van de bovenstaande 7 stappen heb ik een pdf gemaakt 'In 7 stappen naar jouw perfecte website'.
Ik help ondernemers met het maken van heldere ontwerpen en websites met sterke inhoud. Dit doe ik voornamelijk met het maken van websites die altijd up-to-date en veilig zijn.
Vormenbrouwer (Monique) is grafisch vormgever én webdesigner die, met oog voor detail, heldere ontwerpen maakt met sterke inhoud.
Heb je een logo, huisstijl, nieuwe website of infographic nodig? Ik brainstorm samen met jou en geef een persoonlijk advies.
Smithuisstraat 29, 7631 GE Ootmarsum
06 - 42 49 14 49
monique@vormenbrouwer.nl
KvK nr: 73604569
BTW nr: NL001630905B65
Privacyverklaring
Algemene Voorwaarden
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies. Bekijk de privacyverklaring.